Wycieczka w Pieniny

PDF Drukuj Email
niedziela, 04 czerwca 2017 22:16

W dniach 29-31 maja 2017r. uczniowie naszego Gimnazjum wyjechali na trzydniową wycieczkę krajoznawczo-turystyczną w Pieniny w celu integracji klas i poznania polskich gór. Wycieczkę rozpoczęto od zwiedzania kościółka w Dębnie, który został zaliczony do zabytków klasy "0" i wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Zbudowany został w 1490 roku w stylu gotyckim, z drewna modrzewiowego. Około 1500 roku wnętrze ozdobiono zachowaną do dziś polichromią patronową. Niewątpliwie jest to najlepiej zachowana tego rodzaju polichromia w Polsce.

Następnie udaliśmy się na rejs statkiem po Jeziorze Czorsztyńskim, zwiedziliśmy zamek w Niedzicy zwany w średniowieczu Dunajcem. Zbudowany najprawdopodobniej na początku XIV w. W dokumentach wspomniany po raz pierwszy w 1325 r. W zamku tym więziony był słynny Janosik, jak również legenda mówi o skarbie Inków schowanym gdzieś na jego terenie. Warto poszukać!

Kolejnym punktem programu była, znajdująca się u podnóży średniowiecznego zamku nad Dunajcem w Niedzicy, wielka zapora piętrząca wody zalewu Czorsztyńskiego. Zapora w Niedzicy jest najwyższą w Polsce zaporą ziemną. Jej wysokość wynosi 56 metrów a długość 404 metry.

Następnie przyszedł czas na wieczorny rekonesans w uzdrowisku Szczawnica, które chlubi się 200-letnią tradycją. Po obiadokolacji udaliśmy się na promenadę w Szczawnicy, pięknie zrewitalizowany deptak o długości około 1800 m, ciągnący się wzdłuż Grajcarka, stoją tu ławeczki, a także podziwiać można ciekawy zegar kwiatowy, pokazujący godzinę i wygrywający melodie

W drugim dniu zdobyliśmy Trzy Korony. Przy bezchmurnym niebie podziwiano piękne pienińskie widoki, a na horyzoncie widoczne były również Tatry. Po tym dosyć męczącym spacerze większość z nas udała się na zasłużone lody w Krościenku. Krościenko to znana miejscowość letniskowa i uzdrowiskowa. W średniowieczu przechodził tędy ważny szlak handlowy na Węgry. W 1827 r. powstały tutaj pierwsze łazienki (na bazie wód mineralnych - szczaw). Obecnie leczy się szczególnie drogi oddechowe. Tutaj mieści się siedziba Dyrekcji Pienińskiego Parku Narodowego.

Z kolei w ostatni dzień pobytu w Pieninach udaliśmy się do rezerwatu przyrody Wąwóz Homole. W trakcie pieszych wędrówek towarzyszył nam przewodnik z PPN. Na zakończenie naszej wycieczki odwiedziliśmy pijalnię wód i skosztowaliśmy wód mineralnych oraz nasz przewodnik oprowadził nas po Szczawnicy i opowiedział wiele ciekawostek o tym pięknym uzdrowisku. Każdy z nas zaopatrzył się także w drobne pamiątki z Pienin.

I tak zwiedziliśmy jeden z najpiękniejszych zakątków naszego kraju - Pieniny. Wróciliśmy bardzo zmęczeni ale zadowoleni. Wspólny pobyt na pewno bardziej zintegrował klasy, pozwolił, choć na chwilę, oderwać się od codziennych obowiązków. Malownicze krajobrazy i szum górskiego strumyka wprowadziły nas w wakacyjny nastrój. Zapraszamy na krótką fotorelację z naszej wycieczki.