Projekt Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej

Drukuj

logo kinoCzy kino współczesne musi kojarzyć się młodemu widzowi tylko z komercją? Czy atrakcyjność filmu zawsze pokrywa się ze środkami przeznaczonymi na jego kampanię reklamową i gadżetami, które towarzyszą promocji?

 

Od września uczniowie Gimnazjum z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Lipiu realizują projekt, dzięki któremu co miesiąc mają okazję oglądać ciekawe filmy w Ośrodku Kultury Filmowej, w Kinie „Iluzja”, w Częstochowie. Cały cykl Kina współczesnego to przegląd filmów niszowych, które gościły na polskich ekranach w ciągu ostatnich lat. Niszowych dlatego, że trudno było je odnaleźć w repertuarach większości dużych kin, gdzie musiały konkurować z komercyjnymi superprodukcjami o wielkich budżetach promocyjnych. Cykl przypomina przynajmniej kilka z tych niedocenionych tytułów oraz udowadnia, że kino ostatnich lat to również wartościowe propozycje, które poruszają ważne problemy i rozwijają wrażliwość młodych widzów. Oprócz prezentacji nieznanych, a często niedostępnych pozycji, pobudza do własnych poszukiwań. Ułatwia sprawniejsze i bardziej krytyczne poruszanie się po repertuarze kina i uważniejsze śledzenie premier w poszukiwaniu filmów równie poruszających, mądrych i estetycznie ciekawych.

Już kilka takich poruszających i pouczających filmów, oraz ciekawych lekcji kinowych za Nami. Ale to jeszcze nie koniec, gdyż ponad dwa miesiące zostały do końca roku szkolnego, czyli jeszcze dwa seanse filmowe w kinie. Do tej pory od października obejrzeliśmy już filmy takie jak:

 

„Pan od muzyki” w reżyserii Ch. Barratiera – film cieszący się ogromną popularnością we Francji, czarujący światem muzyki ale nie tylko. Ukazujący historię nauczyciela muzyki, który trafia do szkoły przy zakładzie poprawczym dla chłopców. Dzięki temu filmowi odpowiedzieliśmy sobie na pytanie – czy resocjalizacja jest możliwa?  

kino 1

 

A oto przykładowe zagadnienia z lekcji kinowej, w której mieliśmy okazję uczestniczyć przed projekcją filmu „Tysiąc razy silniejsza”:

Temat: Wpływ grupy

1. Przywołanie przykładów popularnego kina „młodzieżowego”, pokazanie stereotypów w nim zawartych (dziewczyny myślą głównie o tym jak się podobać chłopakom oraz jak ich uwieść, chłopcy traktują dziewczyny przedmiotowo).

2. Przywołanie pojęcia tożsamości grupowej – omówienie wpływu grupy na nasze zachowanie w kontekście związanych z tym konwenansów społecznych.

3. Rozwinięcie tematu tożsamości grupowej (role stereotypowo przypisane płciom).

4. Pojęcie nonkonformizmu (co znaczy w kontekście bycia w grupie oraz w kontekście ról płciowych, gdzie są granice nonkonformizmu). 

kino 2

Na grudniowym seansie zobaczyliśmy film w reżyserii G. Amelio „Klucze do domu” poruszający temat niepełnosprawności. Zobaczyliśmy wnikliwy obraz psychologiczny młodego ojca, który po piętnastu latach wraca, by zaopiekować się chorym synem. Lekcja w kinie pozwoliła nam na to aby odpowiedzieć sobie na pytanie: Czy niepełnosprawność oznacza wykluczenie?

kino 3

W lutym obejrzeliśmy film „Przytul mnie” reżyserowany przez K. Munka, który poruszył wszystkich. Film oparty był na prawdziwych wydarzeniach. Opowiadał historię dziewczyny, która padła ofiarą brutalnego żaru ze strony innych uczniów. Gdzie jest granica między empatią a jej brakiem, między wygłupem a tragedią? Ten film skłonił nas do wielu przemyśleń.

  kino 4

Kwiecień przywitał nas filmem w reżyserii G. Van Santa pt. „Paranoid Park”. Główny bohater filmu to Alex mający kilkanaście lat i będący wielkim fanem deskorolek. Jego rodzice się rozwodzą, on zaś boryka się z typowymi problemami nastolatków. Pewnego dnia przypadek powoduje, że jego życie zmienia się diametralnie. Poruszający siłą muzyki i montażu obraz świata wewnętrznego bohatera. Dotykający problemu jakim jest izolacja. Niezwykle ciekawą prelekcją wygłosiła tym razem dr Beata Zajęcka, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Opiekuńczej i Resocjalizacyjnej Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

  kino 5

 Alfred Hitchcock powiedział kiedyś, że „Film jest zły wtedy, jeśli ktokolwiek z publiczności chociaż na chwilę może odwrócić oczy od ekranu. Nikt z Nas nie odwrócił oczu od ekranu, ani na chwilę, na żadnym z filmów, które dotychczas widzieliśmy. Warto było je obejrzeć! Już czekamy na kolejny seans!

kino 6