Drukuj

miniaturka

Relacja z pokazu zorganizowanego na podstawie pakietu edukacyjnego
„Jeden świat – kluby filmowe” z filmem "Zatruty ogień" w dniu 04.10.2012r. w ZS-P w Lipiu

 

  A wszystko zaczęło się 04.10.2012 r. już z samego rana, kiedy to najbardziej zaangażowane w przygotowanie pokazu dziewczyny z kl. II gimnazjum postanowiły przypomnieć wszystkim uczniom, uczennicom oraz nauczycielom gimnazjum w ZS-P w Lipiu o zaplanowanym na dzień dzisiejszy pokazie filmu „Zatruty ogień”.

 

     Zrobiony przez uczniów transparent z informacją o pokazie wzięły w swoje ręce i ruszyły korytarzem szkolnym przypomnieć o nim napotkanym uczniom oraz odwiedzić osobiście każdą z klas.

1  3  4  5

Informacja o tym, że pokaz filmu odbędzie się już za kilka godzin wzbudziła wiele pozytywnych emocji.

     Przyszedł też czas na udzielenie ostatnich wskazówek uczennicom uczestniczącym w prowadzeniu całego pokazu, przez nauczycielkę koordynującą działania.

6

     Pokaz filmu odbywał się w godzinach od 11.00 do 14.00 ze względu na zadeklarowaną liczną chęć wzięcia w nim udziału uczniów, podzieliliśmy ich na trzy grupy. A każda z grup liczyła ok. 25-30 uczniów. W przeciągu godziny, czas uczniów poświęcony został na pokaz filmu, dyskusję po pokazie, oraz dodatkowe działania dla każdej z grup.

     Tematyka oglądanego przez uczniów filmu dotyczyła wydobycia od ponad 50 lat ropy przez koncerny naftowe w delcie rzeki Niger w Nigerii. Mieszkańcy tego rejonu skarżą się na zanieczyszczenie środowiska, zły stan zdrowia, brak dostępu do szkół czy szpitali.

     Delta Nigru po tak długotrwałej eksploatacji pól naftowych jest obrazem klęski ekologicznej. Do tej pory wyciekło 1,5 milliona ton ropy, co odpowiada w przybliżeniu 50-krotnej ilości ropy, jaka trafiła do morza w wyniku katastrofy tankowca Exxon Valdez u wybrzeża Alaski w 1989 roku. Od kilkudziesięciu lat wydobywany przy okazji eksploatacji pól naftowych gaz ziemny jest dzień i noc spalany w tzw. pochodniach gazowych. Szacuje się, że roczna ilość gazu spalanego w Delcie Nigru odpowiadała emisji gazów cieplarnianych około 18 milionów europejskich samochodów. W wyniku jego spalania do powietrza przedostaje się wiele toksycznych związków, które zatruwają życie rdzennym mieszkańcom Delty Nigru.

     Aktywiści odwiedzają osoby, które są bezpośrednio dotknięte skutkami działalności przemysłu naftowego i przeprowadzają z nimi wywiady. Mieszkańcy oskarżają koncern Shell o zaniedbania i uchylanie się od odpowiedzialności. Przedstawiciele koncernu odpowiedzialnością za zaistniałą sytuację i brak jej poprawy obarczają rząd Nigerii, który skarży się na brak funduszy. Dwoje nigeryjskich aktywistów bierze udział w walnym zgromadzeniu udziałowców Shella w Hadze, żeby osobiście zapytać o to, kiedy życie mieszkańców delty Nigru wróci do normy.

 

Pokaz filmu dla gimnazjalistów rozpoczął się losowaniem przygotowanych wcześniej „karteczek niespodzianek”.

7  8  9  10

     Osoby bardziej odważne i wykazujące się chęcią zrobienia czegoś „ponad”, były uprzedzone o tym, że mogą losować karteczki ze złotą wstążką natomiast te, które nie miały ochoty się angażować losowały karteczki zupełnie białe.

     Każdy otworzył swoja „kartkę niespodziankę” i przeczytał zamieszczony na niej tekst, a tekstami były cytaty znanych ludzi dotyczące nadziei, i godności, które miały być wprowadzeniem do filmu oraz przyczynić się do refleksji na ten jakże istotny temat. Uczniowie bardziej aktywni otrzymali informacje dotyczące projektu oraz tematyki, którą będzie poruszał film. Zostały one odczytane podczas krótkiej prezentacji multimedialnej dotyczącej projektu.

Później przyszedł czas na krótką prezentację multimedialną i seans filmowy. Uczniowie oglądali film z dużą ciekawością i skupieniem.

11  12  13  14

gr III

     Po każdej projekcji odbywała się niezwykle interesująca dyskusja, której często towarzyszyły emocje, zdziwienie, smutek i chęć podjęcia prób działania, mających na celu pomoc i zmianę sytuacji/warunków życia ludzi mieszkających Delcie Nigru.

     Uczniowie po burzliwej dyskusji, z której to jednak zawsze płynął jeden słuszny wniosek, że taka sytuacja gdzie ludzkie życie jest zagrożone nigdy nie powinna mieś miejsca, przeszli do ostatniego punktu spotkania. Podzieleni zostali na 7 grup z których każda otrzymała jedno zadanie do wykonania:

ZADANIA DLA GRUP:

1. STWÓRZCIE KRZYZÓWKĘ DOTYCZĄCĄ TEMATYKI PORUSZONEJ W OBEJRZANYM PRZEZ WAS FILMIE „ZATRUTY OGIEŃ”

 

2. NARYSUJCIE PLAKAT, KTÓRY BĘDZIE JEDNOZNACZNIE WSKAZYWAŁ NA NEGATYWNE SKUTKI WYDOBYCIA ROPY NAFTOWEJ W DELCIE NIGRU

 

3. ZAPISZCIE SWOJE POMYSŁY NA TO, CO MY MOŻEMY ZROBIĆ ABY POLEPSZYŁA SIĘ SYTUACJA LUDZI ŻYJĄCYCH W DELCIE NIGRU

 

4. WYMIEŃ PODSTAWOWE PRAWA CZŁOWIEKA, KTÓRE ŁAMANE SĄ W STOSUNKU DO LUDZI ZAMIESZKUJĄCYCH DELTĘ NIGRU

 

5. UZUPEŁNIJCIE KARTĘ PRACY – WYDOBYCIE SUROWCÓW NATURALNYCH – ZAGROŻENIA I ROZWIĄZANIA

 

6. WYMYŚL HASŁO KTÓRE ZMUSI LUDZI DO ZGŁĘBIANIA TEMATYKI NEGATYWNYCH SKUTKÓW WYDOBYCIA ROPY NAFTOWEJ

 

7. METAPLAN

PROBLEM – > JAK JEST - > JAK POWINNO BYĆ -> DLACZEGO NIE JEST TAK JAK POWINNO BYĆ –> CO MOŻEMY ZROBIĆ BY BYŁO TAK JAK POWINNO BYĆ (WNIOSKI ZALEŻNE OD NAS) -> CO INNI MOGĄ ZROBIĆ, BY BYŁO TAK JAK POWINNO BYĆ (WNIOSKI NIEZALEŻNE OD NAS)

A tak wyglądała realizacja i wykonanie niektórych z wyżej wymienionych zadań

15  16  17

Miłą niespodzianką była na projekcji filmu grupa III a byli to uczniowie kl. IV szkoły podstawowej, którzy dowiedzieli się o pokazie od swoich starszych kolegów i chcieli również obejrzeć film. Zostali poinformowani o tematyce filmu i jego poziomie trudności. Bez chwili wahania podjęli jednak decyzję, że mimo wszystko chcą wziąć udział w pokazie. W rezultacie, po obejrzeniu filmu wywiązała się bardzo interesująca dyskusja i wnioski z niej płynące mogłyby pozytywnie zaskoczyć niejednego gimnazjalistę. Uczniowie bardzo chętnie wykonali też prace plastyczne mające ukazać negatywne skutki wydobycia ropy naftowej w Delcie Nigru. Prace plastyczne tworzone indywidualnie lub w kilkuosobowych grupach zdobią teraz jedną ze ścian naszej szkoły i nie ma chyba osoby, która nie zatrzymałaby się aby je obejrzeć.

22  24  25  26

Ogółem w pokazie filmu wzięło udział ok. 90 uczniów.

     Tego typu pokaz i dyskusja która się po nim wywiązywała, dotycząca tematyki łamania podstawowych praw człowieka przez koncern paliwowy Shell w stosunku do ludzi żyjących Delcie Nigru była, organizowana w naszej szkole po raz pierwszy. Tym bardziej jest nam miło, iż cieszyła się ona tak dużym zainteresowaniem ze strony uczniów.

     Pamiętajmy, że nasze ubrania produkowane są w różnych częściach świata, surowce do produkcji elektroniki pochodzą z wielu kontynentów, rządy które wybieramy wspierają rozwój innych krajów lub prowadzą wojny, korporacje, których produkty kupujemy operują w większości państw na świecie. Swoimi codziennymi wyborami – konsumenckimi i obywatelskimi – wpływamy więc na losy ludzi w wielu zakątkach globu, podobnie oni – mają wpływ na nas. Nie można zrozumieć dzisiejszego świata bez zrozumienia globalnych współzależności!

     Rozejrzyj się więc dookoła i zobacz, jak bardzo różnorodny jest świat! Chcesz przyjrzeć się mu jeszcze lepiej? Chcesz go zrozumieć? Podziel się swoimi obserwacjami i wiedzą z innymi; razem szukajcie pomysłów na wspólne działania. Przecież razem możemy więcej!

Mamy nadzieję że uda nam się zorganizować podobne projekcje poruszające równie ważną tematykę jeszcze nie raz.

 

Paulina Kiedos – Katarzyńska

logo projektu  logo ceo